Nízká hladina cukru v krvi (hypoglykemie): příznaky, příčiny, léčba

Příčiny nízké hladiny cukru v krvi (nebo hypoglykémie) jsou četné a tento stav je doprovázen řadou nepříjemných a vážných případů nebezpečných příznaků. Vyjadřuje se v kritickém poklesu hladiny glukózy a lze ji pozorovat jak u pacientů s diabetem, tak u absolutně zdravých lidí nebo u jiných nemocí. V některých případech snižování hladiny cukru není nebezpečné, ale s těžkým stupněm hypoglykémie může pacient vyvinout tak hrozivý stav, jako je hypoglykemická kóma.

Téma této publikace bude užitečné nejen pro lidi s diabetem, ale také nebude trpět tímto konkrétním onemocněním. V tomto článku vám představíme příznaky, příčiny a léčbu hypoglykemie. Tyto informace vám budou užitečné a budete se moci vyhnout nepříjemným pocitům a následkům, které tato podmínka může poskytnout, nebo budete schopni poskytnout první pomoc blízké osobě, která trpí cukrovkou.

Symptomy

U zdravých lidí se příznaky snižování hladiny krevního cukru objevují na úrovni 3,3 mmol / l a u pacientů s cukrovkou se objevují dříve, protožejejich tělo je zvyklé na konstantní hyperglykémii. U pacienta, který trpí tímto onemocněním po dlouhou dobu, se mohou objevit první symptomy s ostrým skokem v hodnotách glukózy (například od 20 do 10 mmol / l). Zvláštní kategorii pacientů s diabetes mellitus, kteří jsou necitliví ke snižování cukru, jsou děti. Ne vždy pocítí počátek tohoto procesu a rodiče nebo lékaři, kteří mají podezření na nástup hypoglykémie, musí používat glukometr, aby ho zjistili.

Závažnost příznaků snížení hladiny cukru v krvi lze rozdělit na tři stupně: mírné, středně závažné a závažné.

Příznaky snadného snížení hladiny cukru na 3,3 mmol / l jsou:

  • závratě a bolesti hlavy;
  • nervozita;
  • slabost;
  • třesoucí se v těle;
  • zvýšené pocení;
  • mírná nevolnost;
  • těžký hlad;
  • rozmazané vidění.

Symptomy středně těžkých hladin cukru na 2,2 mmol / l jsou:

  • podrážděnost;
  • neschopnost koncentrace;
  • pocit nestability při stojící nebo sedící;
  • pomalá řeč;
  • svalové křeče;
  • nepřiměřený pláč, agrese nebo hněv.

Příznaky závažného snížení hladiny krevního cukru pod 1,1 mmol / l jsou:

  • ztráta vědomí (hypoglykemická kóma);
  • konvulzivní záchvat;
  • mrtvice;
  • smrt (v některých případech).

Někdy klesá hladina cukru během nočního spánku. Chcete-li pochopit, že hypoglykémie začala u spící osoby, lze provést podle následujících znaků:

  • vzhled neobvyklého hluku;
  • úzkost;
  • náhodného pádu z postele nebo pokusu dostat se z toho;
  • chůze ve snu;
  • zvýšené pocení;
  • noční můry sny.

Když jste utrpěli noční záchvat hypoglykemie, člověk po ranním probuzení může pociťovat bolesti hlavy.


Čtvrtá fáze

  • Celé třesení a konvulzivní škubání, střídající se s konvulzivním fit;
  • ztráta vidění;
  • synkopa a vývoj komatu.

Počáteční fáze hypoglykemického syndromu obvykle nejsou pro mozog nebezpečné a nezanechávají nezvratné následky. Při nástupu kómatu a absence včasné a kvalifikované pomoci je možné nejen omezit paměť a intelektuální schopnosti, ale i počátek smrti.

Léčba

K odstranění příznaků hypoglykemie by měla být poskytnuta pomoc během prvních 10-15 minut.Následující potraviny mohou eliminovat útok během 5-10 minut:

  • cukr - 1-2 čajové lžičky;
  • med - 2 lžičky;
  • karamel - 1-2 ks;
  • limonáda nebo jiný sladký nápoj - 200 ml;
  • ovocná šťáva - 100 ml.

Takový včasný začátek léčby ve většině případů přispívá k rychlému zvýšení hladiny krevního cukru a zabraňuje vzniku závažnějších projevů tohoto stavu. Následně se pacientovi doporučuje odstranit příčinu hypoglykemie (jíst potravu, odmítnout vyčerpávající nebo nesprávnou výživu, užívat velkou dávku inzulínu atd.).

První pomoc při hypoglykemickém syndromu

S rozvojem hypoglykemického syndromu se stav pacienta velmi rychle mění a pomoc by měla být poskytnuta okamžitě (ještě před příchodem záchranné služby). Skládá se z následujících činností:

  1. Pacient položte do vodorovné polohy a zvedněte nohy.
  2. Zavolejte sanitku s uvedením údajného důvodu volání.
  3. Odložte své plaché oblečení.
  4. Zajistěte čerstvý vzduch.
  5. Dejte si sladkou formou pití.
  6. Pokud má pacient ztrátu vědomí, je nutné ho otočit na své straně (aby se zabránilo vlepení jazyka a zadusení zvracením) a cukrovinky (ve formě cukru atd.),p.) leží na tváři.
  7. Za přítomnosti injekční stříkačky s glukagonem se podá 1 ml subkutánně nebo intramuskulárně.

Posádka sanitky provádí nitrožilní injekci 40% roztokem glukózy a zajišťuje kapající injekci 5% roztoku glukózy. Poté je pacient přemístěn do jednotky intenzivní péče a během pohybu může být provedena další injekce léku.

Léčba pacientů s hypoglykemickou kóma

Po hospitalizaci je pacientovi podáván dva katétry: intravenózní a pro odstranění moči. Poté se zavedou diuretika, aby se zabránilo edému mozku. Nejdříve se používají osmotické diuretika (mannitol nebo mannitol). Později jsou předepsány nouzové diuretika (Furosemid).

Zavedení krátkodobě působícího inzulínu se provádí pouze pod kontrolou ukazatelů cukru v krvi. Tento léčivý přípravek se začal používat pouze za přítomnosti takových indikátorů glukózy, jako je 13-17 mmol / l, protože jeho časné podávání může způsobit vznik nového záchvatu hypoglykemického syndromu a nástup komatu.

Pacient je naplánován na vyšetření u neurologa a kardiologa, který vyhodnocuje indikátory EKG a elektroencefalogramu.Údaje z těchto studií nám umožňují předvídat možný recidivu kómatu a upravit plán léčby.

Po opuštění komatu je pacient neustále sledován a endokrinolog opravuje taktiku jeho léčby a stravy na základě údajů získaných z výsledků laboratorních a instrumentálních studií. V poslední fázi léčby je pacientovi předepsána rehydratace a detoxikační terapie, která umožňuje odstranění acetonu v krvi a naplnění ztracené tekutiny.

Před vypuštěním z nemocnice je pacientovi předepsána konzultace různých úzkoprofilových specialistů, které umožňují identifikovat všechny možné komplikace hypoglykemické komety - poruchy cerebrální cirkulace, vývoj infarktu myokardu nebo mrtvice, snížená inteligence, změny osobnosti.

Kterému lékaři se chcete obrátit?

Vzhledem k častým výskytem příznaků poklesu hladiny cukru v krvi je nutná konzultace s endokrinologem. Pro vyšetření pacienta lékař předepíše potřebné laboratorní vyšetření a vyšetření instrumentálními vyšetřeními.

Endokrinolog E. Struchková Vychází z hypoglykémie:

Sledujte video: hyperglykemie

Zanechte Svůj Komentář